Brev:
Antal måltider pr dag og søvn?
29. september 2009
Alder:
5 mdr.
Antal måltider pr dag og søvn?
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse - nu har jeg endelig fået mig meldt ind, så jeg også selv kan gøre brug af dine gode svar :o)
Jeg har en søn på 5 mdr og 1 uge, som trives fint. Han vejer ca. 8 kg og er 69 cm lang. Jeg startede med grød til frokost for ca. 1 måned siden, og har de sidste 14 dage også givet ham grøntsagsmos til aften + lidt frugtmos til dessert. Han er vild med det :-)
Mit spørgsmål er så hvornår jeg kan begynde at give ham 3 måltider om dagen - og skal det 3. måltid være som morgenmåltid eller formiddagsmåltid?
For at give dig lidt baggrund kan du her se hvordan vores dag i øjeblikket ser ud.
5-6: amning og sover lidt videre
6.30-7: står op (nogle gange bryst, hvis han sidst blev ammet kl. 5)
8:30: sover (oftest kun 30 min - men nogle gange op til 1½ time)
Afhængigt af hvor længe denne lur er bliver han puttet igen efter ca. 1½-2 timer, og sover så igen mlm ½-1½ time.
ca. 12: grød med frugtmos + amning (som regel efter lidt tid. Nogle gange gider han ikke brystet og får derfor flaske istedet - han drikker normalt 100 ml)
ca 13:30: eftermiddagslur - sover normalt 1½ time
ca. 15:30: ammes
17: powernap 30 min
18: grøntsagsmos + frugtmos
19:30: ammes og puttes til natten (får også flaske her da han normalt ikke gider så meget bryst)
23-24: ammes
Som du kan se sover han normalt 2 lure om formiddagen. Jeg er lidt i limbo i forhold til dette, for han burde vel dybest set kunne klare sig med én. Men han virker bare træt allerede 1-1½ time efter han er vågnet og falder i søvn med det samme når jeg putter ham. Vil det være en ide at prøve at trække ham lidt om morgenen, og vente med at putte til omkring kl. 9 (og så håbe på at han sover 1½ time istedet for kun 30 min)??
Som regel vågner han altid efter præcis 30 min ligegyldigt hvilken lur det er, men jeg kan nogle gange lulle ham videre i søvn ved at rokke lidt med barnevognen eller vugge ham i slyngevuggen. Dog er jeg efterhånden lidt frustreret over at han altid vågner op - det ville være dejligt hvis han kunne sove hele sin lur uden at vågne op undervejs.
Nå, det endte med at blive en lang smøre.. Håber du kan finde hoved og hale i det.. Men som sagt et spørgsmål omkring hvornår jeg kan starte op med det 3. måltid, og så lidt ekstra spørgsmål omkring søvnrytme.
På forhånd tak for svar.
Mange hilsner
Kit